監督 ラース・フォン・トリアー
公開 2018年
出演 マット・ディロン ( ジャック )
ブルーノ・ガンツ ( ヴァ-ジ )
1章 トリアーが描き出そうとするもの
この映画でトリアーが描こうとしたものとは何だったのでしょう。殺人鬼ジャックの異常さを、観客の嫌悪を引き起こすほどの冷酷さで以て描くことだったのか、それとも、ジャックとヴァ-ジがダンテとヴェルギリウスの化身であるとして『 神曲 』経由の地獄の世界を垣間見せることだったのか・・・・・。いずれの見方にせよ、『 ハウス・ジャック・ビルト 』について世間で指摘される事柄からは見落とされる点がある。それは、トリアーの映画における哲学、あるいは美学なのですが、ここではそれについて考えてみようという訳です。誰も考えようとしないからこそ、考える価値がある。それだけで、哲学的に考える上での十分な享楽的な理由となるでしょう。
見落とされる点・・・・・それはまさに彼の映画における "哲学原理" に他なりません。この点を抜きにしては、彼の映画は、どうしようもない単純な生理的拒否反応に晒されるか、あるいは盲目的な芸術的崇拝の眼差しで擁護されるのか、の限られた紋切り型で理解されるしかない。そのような安易さから身を引き離し、可能な限り哲学的解釈を打ち立てなければ彼の映画に対峙することは到底出来ないでしょう。トリアーの映画には、彼が敬愛するベルイマンやタルコフスキーと同様に、観客の思考を哲学的に触発する何か があるのであり、その意味で、彼の映画はたんなる娯楽ではなく、偉大な映画監督たちがその名を連ねてきた芸術としての映画の系譜に属するものだといえます。そのような彼の映画に対して、表面的で単純な感想を述べることは彼の映画を実は何も見ていなかった ( 眺めていたに過ぎない ) のを露呈させることにしかならないでしょう。
『 ハウス・ジャック・ビルト 』が世間で紹介される時、どうしても殺人鬼ジャックの異様さばかりがクローズアップされてしまう。結果として、ジャックの実際のモデルは誰々かもしれないなど興味本位のネタ話が出たりする。しかし、それが誰であったしても、一体どれほどの意味があるのでしょう。そんなことは映画の後半で明らかになる彼の哲学に比べると些細なことでしかありません。あまり言及されることのないこの映画中での彼自身の哲学こそが、この作品の核心なのですから。
2. ブドウから建築、そして偶像へ・・・・・
映画の後半で、ジャック ( マット・ディロン ) は ヴァ-ジ ( ブルーノ・ガンツ ) との対話で、芸術論を交わす中で、人間の死体の腐敗過程をデザートワインで使用されるブドウの腐敗の三つの現象を持ち出すことによって説明しようとする ( シーン 1~2 )。フロスト ( 氷結 ) を利用したアイスワイン、乾燥を利用したストローワイン、カビを利用した貴腐ワイン、それらは人為的に利用される腐敗によって加工されたブドウをもとに作られる。ここにはブドウを芸術に高めるために人為的に利用される腐敗があるとトリアーは主張するのです。そして彼は付け加える、死体の腐敗も同様の芸術だ ( シーン 3 )、と。
ジャックの "腐敗論" に納得できないヴァ-ジは、自分の家の建築を夢想するジャックに対して、君の家はどうなんだ? と反論する ( シーン 6 )。どういうことかと言うと、君は腐敗論を唱えるが、現実には家を作ろうとしている、違うことをしているじゃないかという訳ですね。そして壊すために建てたのではないだろう、と常識的な疑問をも付け加える ( シーン 8 )。
しかし、ジャックは、ヴァ-ジの常識をいとも簡単に否定する。つまり、自分は壊すために建ている、というのです。破壊や滅亡は芸術の価値だとまで言い切っている ( 10~11 )。ここでは先程の "腐敗論" に加えて、"破壊論" が浮上している。
さらに、ここで唐突にヒトラー政権下の第三帝国で活躍した建築家 アルベルト・シュペーア ( シーン 12 の左から二人目 ) が参照される。彼は、古代の遺跡のように千年後でも、かつての美しさを残す廃墟になるべく建築物を理想とした ( "廃墟価値理論" ) のですが、察しのいい方は、家の建築を夢見るジャックからアルベルト・シュペーアに至ったのではなく、シュペーアの存在こそがジャックに建築家の属性を付与させた というトリアーのアイデアの源泉に気付くではずです。ここにおいて、"腐敗論" 、"破壊論" 、"廃墟価値論" 、の三つが揃うのを念頭に置いておきましょう。
トリアーは "腐敗論" 、"破壊論" 、"廃墟価値論" 、の三つに続いて "偶像" の方に向かう。
ラース・フォン・トリアーの映画『 ハウス・ジャック・ビルト 』( 2018 )を哲学的に考える〈 2 〉 に続く
〈 English Version 〉
Title : Thinking philosophically about Lars von Trier's film "Antichrist ( 2018 )"〈 1 〉
1. Thing that Trier is trying to describe
a. What was the thing that Trier trying to describe in this film ? Was it to describe the abnormality of the killer Jack with such ruthlessness that it would cause the audience to hate him, or was it to give us a glimpse of the infernal world via The Divine Comedy, with Jack and Verge as incarnations of Dante and Vergilius ? Whichever way of looking at it, there is one thing that is missed in the public's perception of House Jack Built. It's the philosophy or aesthetics of Trier's films, and that's what we're going to think here. It's worth thinking about because no one else is willing to think about it. Only that would be a sufficient apolaustic reason to think philosophically.
b. The overlooked point ・・・・・ is none other than the very "philosophical principle" in his films. Without it, his films can only be understood in a limited way, either subjected to inexplicable and simple physiological rejection, or defended with blind artistic adoration. It would be impossible to confront his films without distancing oneself from such ease and formulating a philosophical interpretation whenever possible. Trier's films, like those of Bergman and Tarkovsky, whom he admires, have "something that inspires the audience to think philosophically". In this sense, his films are not just entertainment, but belong to the lineage of cinema as an art form that has been made famous by great filmmakers. To give a superficial and simplistic impression of his films would only reveal that you have not watched any of his films ( you have only seen them ).
c. When "House Jack Built" is introduced to the public, it inevitably focuses on the bizarre nature of the killer Jack. As a result, there are some curious stories about who the actual model of Jack might be. But whoever it was, how meaningful could it be? Such things are trivial compared to his philosophy, which is revealed in the latter half of the film. His own philosophy, which is not mentioned much in the film, is the heart of the film.
2. From Grapes to Architecture, and to Idol …
a. In the latter half of the film, Jack ( Matt Dillon ), in a dialogue with Verge ( Bruno Ganz ), tries to explain the decomposition process of human corpses by bringing up the three phenomena of grape rot used in dessert wine ( Scene 1~2 ). Ice wine using frosting, straw wine using drying, and noble rot wine using mold are made from grapes that have been processed through artificial rot. Here, Trier argues, is rot that is artificially used to elevate the grape to an art form. And, he adds, the decomposition of a corpse is a similar art ( scene 3 ).
b. Verge that not agree to Jack's "theory of decay" asks Jack who dreams of building his own house "What about your house? "( Scene 6 ). In other words, "you argue for theory of decay, but in reality you are trying to build a house, you are doing something different". And then Verge adds the common sense question, "You didn't build it to break it down" ( Scene 8 ).
c. However, Jack easily dismisses the common sense of the Verge. In other words, he says that he is building in order to destroy. He goes so far as to say that destruction and ruin are the value of art. ( 10~11 ). Here, in addition to the "theory of decay" mentioned earlier, "theory of destruction" emerges.
d. Furthermore, Albert Speer, an architect active in the Third Reich under Hitler's regime ( second from the left in Scene 12 ), is suddenly referred to here. His ideal was to create buildings that, like ancient ruins, would retain their former beauty even after a thousand years ("The Theory of the Value of Ruins"). However, the astute reader will notice the source of Trier's idea that it was not Jacques' dream of building a house that led him to Albert Speer, but Speer's existence that gave Jack the attributes of an architect. Let's consider the following three points: "Theory of Decay", "Theory of Destruction", and "Theory of Ruin's value".
e. Trier goes toward "Idol" following the Three theories "Theory of Decay, Theory of Destruction, Theory of Value of Ruins".